قوانین علامت تجاری – فصل اول
تسلیم، استرداد، ثبت و رد اظهارنامه
آیین نامه اجرایی ثبت علائم تجاری
تسلیم، استرداد، ثبت و رد اظهارنامه
فصل اول
فصل اول: تسلیم، استرداد، ثبت و رد اظهارنامه
ماده 105
ثبت علامت مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.
ماده 106
اظهارنامه ثبت علامت باید در دو نسخه و در فرم مخصوص (ع – 1) و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.
تبصره- در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن الزامی است. مرجع ثبت در صورت لزوم میتواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.
ماده 107
متقاضی باید اظهارنامه ثبت علامت را به صورت حضوری یا با پست سفارشی و یا در چارچوب ماده 167 این آییننامه به مرجع ثبت تسلیم نماید.
ماده 108
اظهارنامه ثبت علامت باید حاوی نکات زیر باشد:
1- اسم، شماره ملی، نشانی، کدپستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.
2- داسم، شماره ملی، نشانی و کدپستی نماینده قانونی متقاضی،در صورت وجود؛
3- اسم، نشانی و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغها در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد؛
4- الصاق نمونهای از علامت در کادر مربوط؛
5- توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد؛
6- ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آنها به کار میرود، با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقهبندی بینالمللی؛
7- ذکر حق تقدم، در صورت درخواست؛
8- رشته فعالیت مالک علامت؛
9- ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد؛
10- در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد، درج آوانویسی و ترجمه آن؛
11- ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگیخاص علامت باشد؛
12- ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت درخواست ثبت آن؛
13- تعیین ضمائم.
تبصره 1- در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی، امضاء آنها از طرف اشخاص مجاز، ضروری است.
تبصره 2- در صورت تعدد متقاضی ثبت، شخصی که به نمایندگی از سایرین حق مراجعه و مکاتبه با مرجع ثبت و انجام سایر تشریفات اداری لازم، جز دریافت گواهینامه علامت، را دارد، باید با ذکر اقامتگاه، تعیین شود.
تبصره 3- اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین نیز نوشته و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.
تبصره 4 – در کلیه امور راجع به ثبت و انتشار علائم، مرجع ثبت طبقهبندی کالا و خدمات را براساس طبقهبندی بینالمللی مورد بررسی قرار میدهد. در صورت وجود عناصر تصویری در علامت، رعایت طبقهبندی مربوط الزامی و به عهده مرجع ثبت است.
ماده 109
برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود. استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت یک علامت جهت کالاها و خدمات مندرج در یک یا چند طبقه بلامانع است.
ماده 110
شخصی که تقاضای ثبت چندین علامت را به طور همزمان مینماید باید برای هریک از آنها مطابق مقررات این آییننامه، اظهارنامه جداگانهای تسلیم کند. در این صورت، اگر تقاضاها توسط نماینده قانونی به عمل آمده باشد، مدرک اصلی نمایندگی به یکی از اظهارنامهها و یک رونوشت مصدق آن به هریک از اظهارنامههای دیگر باید ضمیمه شود.
ماده 111
مدارک زیر باید ضمیمه اظهارنامه شود:
1- با لحاظ ماده 110 این آییننامه، نسخه اصلی نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید؛
2- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 ´ 10 سانتیمتر باشد. اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد، ارائه خواهد شد.
چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست مینماید. درهرحال، علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت میشود استعمال گردد؛
3- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونههای گرافیکی یا تصویر دوبعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند، الزامی است؛
4- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود؛
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذیربط بنابه تشخیص مرجع ثبت؛
6- نسخهای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار، اتحادیه یا دستگاه مرتبط، در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد؛
7- مدارک مثبت هویت متقاضی؛
8- رسید مربوط به پرداخت هزینههای قانونی؛
9- مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
ماده112
در صورتی که متقاضی طبق ماده 9 قانون درخواست حق تقدم کرده باشد، هنگام تقاضای ثبت علامت باید درخواست خود را به همراه مدارکی که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت تسلیم نماید. این درخواست باید مشتمل بر موارد زیر باشد:
1- تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی؛
2- کشوری که اظهارنامه اصلی در آنجا تسلیم شده و یا در صورت منطقهای یا بینالمللی بودن اظهارنامه، ادارهای که اظهارنامه در آنجا تسلیم شده است؛
تبصره 1- درخواست حق تقدم باید همزمان با تاریخ تسلیم اظهارنامه تسلیم شود.
تبصره 2- هرگاه حق تقدم دو یا چند اظهارنامه اصلی ادعا شود، میتوان با رعایت تبصره (1) فوق، اطلاعات آنها را در یک درخواست قید و تسلیم نمود. در این صورت مبنای احتساب حق تقدم تاریخ تسلیم نخستین اظهارنامه خواهد بود.
تبصره 3- در صورتی که حق تقدم ادعایی شامل کلیه کالاها و خدمات مندرج در اظهارنامه قبلی نباشد، اشاره به کالاها یا خدماتی که مورد ادعا است، ضروری است.
ماده 113
مدت زمان حق تقدم در ثبت علامت، 6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.
ماده 114
تاریخ اظهارنامه همان تاریخ وصول اظهارنامه یا تاریخ داده پیام است، مشروط بر اینکه در زمان تسلیم حاوی اطلاعات زیر باشد:
1- اسم متقاضی؛
2- نشانیای که ابلاغها باید در آنجا صورت گیرد؛
3- نمونهای از علامت؛
4- کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آنها ثبت میشود؛
5- پرداخت حق ثبت اظهارنامه.
ماده 115
متقاضی میتواند تا قبل از انتشار آگهی موضوع ماده 120 این آییننامه ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت نسبت به اصلاح نشانی، تغییر نماینده قانونی و کاهش کالاها و خدمات موضوع علامت اقدام نماید. اعمال این اصلاح منوط به پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینهها خواهد بود.
ماده 116
متقاضی یا نماینده قانونی وی در هر زمان قبل از ثبت علامت میتواند ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت، اظهارنامه خود را مسترد دارد. در صورت استرداد اظهارنامه، هزینههای پرداختی مسترد نخواهد شد.
ماده 117
مرجع ثبت پس از دریافت اظهارنامه و ضمائم مربوط، و احراز شرایط مقرر در ماده 114 این آییننامه، آن را در دفتر ثبت وارد و برروی هریک از نسخ اظهارنامه، تاریخ دریافت اظهارنامه و شماره آن را قید نموده و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است، بعد از امضا و مهر و قید تاریخ (ساعت، روز، ماه، سال) وصول آن با تمام حروف، به عنوان رسید به متقاضی مسترد خواهد کرد.
تبصره – درخصوص اظهارنامههایی که با پست سفارشی ارسال میشوند، در صورت ثبت اظهارنامهها، نسخه دوم آنها همراه با ضمائم توسط و به هزینه مرجع ثبت با پست سفارشی به عنوان رسید به متقاضیان مسترد خواهد شد. در صورت عدم ثبت نیز مراتب به همین ترتیب به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. پاسخ اظهارنامههای واصله درچارچوب ماده 167 این آییننامه به صورت الکترونیکی خواهد بود.