رفسنجان

Save

Report Abuse

شهر رفسنجان در شمال غرب استان کرمان در ارتفاع 1469 متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای نیمه کویری با تابستان‌هایی نسبتاً گرم و زمستان‌هایی سرد است.
شهرستان رفسنجان دارای 5 بخش«مرکزی»، «انار»، «کشکوئیه»، «نوق» و «فردوس»، 6 شهر و 16 دهستان است.
رفسنجان از شهرهای مهم و پر جمعيت استان كرمان است که نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور دارد. قرارگیری این شهر بر سر راه دو استان کرمان و یزد و عبور راه آهن تهران - بندرعباس از آن این شهر را از موقعیت ویژه‌ ای برخوردار کرده است.
رفسنجان به عنوان بزرگ‌ ترین تولید کننده پسته در ایران و جهان سهم بزرگی از صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص داده است. وجود خاک مرغوب برای کاشی و سرامیک در این منطقه باعث ایجاد بزرگ‌ ترین کارخانه های کاشی ایران در این شهر شده است. شرایط اقلیمی، وجود معادن عظیم مس سرچشمه (بزرگ‌ ترین معدن مس جهان)، منابع طبیعی نظیر بزرگترین جنگل مصنوعی و مناطق ییلاقی، وجود آثار و ابنیه تاریخی متعدد در این شهر از جمله قلعه‌ها، کاروانسراها، بازارها، برج‌ها، عمارت‌ها، آب‌انبارها، معبدها، امامزاده‌ها، تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و مراکز فرهنگی مذهبی این شهر را به یکی از نقاط مهاجرپذیر و گردشگری ایران تبدیل کرده است.

زبان مردم رفسنجان فارسی و به دور از لهجه خاصی است اما نزدیکی با شهر کرمان موجب قرابت لهجه و گویش آنان شده است. مذهب مردم رفسنجان شیعه است.

اين شهر  در غرب استان و به فاصله 109 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته و از شمال به بافق در استان يزد، از جنوب به بردسير و سیرجان، از مغرب به شهربابک و از مشرق به كرمان محدود مي‌شود.
ارتفاع  رفسنجان از سطح دریا 1469 متر است. شهر رفسنجان در ميان دو رشته كوه قرار گرفته كه ارتفاعات آن دنباله كوه‌هاي مركزي ايران و از مهمترین  كوه‌های آن ارتفاعات «نوق» و داوران است.رفسنجان در منطقه كویری قرار دارد و آب و هوای آن نیمه صحرایی و خشک و میزان بارندگی آن کم مي‌باشد.
حداکثر بارندگی رفسنجان  در زمستان و اوایل بهار است. ارتفاعات رفسنجان آب و هوای كوهستانی دارد. رودهاي رفسنجان از نوع اتفاقي و مهمترين آنها رود شور است كه از ارتفاعات سرچشمه مي‌گيرد و به چاله بافق در استان يزد مي‌ريزد.دردشت‌های رفسنجان آهو و در كوهستان‌های آن بعضی از شکارها و  پرندگان از قبيل: کیک و تبهو یافت مي‌شود. امرار معاش مردم رفسنجان بیشتر از طریق كشاورزی تامين مي‌شود. قبلاً در رفسنجان پنبه‌كاری رواج داشته و اکنون پسته جایگزین آن شده و باغ‌های پسته چون حصاری شهر را در برگرفته‌اند. محصول پسته رفسنجان به حدود 20هزار تن در سال مي‌رسد كه البته در سال‌های مختلف نوسان داشته است. طي سال‌های اخير وجود معادن مس سرچشمه باعث شده است كه متخصصان و کارگران زیادی از سراسر ایران به آن سو جذب شده، كه در نتيجه تغییرات اساسی و بنیادی كه در تمامی شئون اقتصادی و فرهنگی رفسنجان به وجود آمده است.
معادن مس سرچشمه در 50 کیلومتری جنوب رفسنجان قرار گرفته كه به طريق «روبار» استخراج می‌شود از  معادن ديگر رفسنجان مي‌توان سنگ مرمر، نمک و سرب را نام برد. در اكثر توابع رفسنجان قالی بافی معمول است. صنایع ماشينی آن عبارتند از: دستگاه‌ های نان پزی و ماشين‌آلات كشاورزی مانند: دستگاه‌های پسته پاک کنی.

آثار تاریخی رفسنجان

مهمترین آثار تاريخی و گردشگری شهرستان رفسنجان عبارتند از:

 

شناسه: 2852

موقعیت

رفسنجان 0 reviews

Write Your Review

There are no reviews yet.

Write Your Review

Your email address will not be published. Required fields are marked *