حقوق گردشگر در منشور اخلاقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری


The rights of tourists in the moral code of cultural heritage and tourism organization

در این مطلب حقوق گردشگر در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری بررسی میشود.

  • بخش اول: بر اساس منشور اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • بخش دوم:
آنچه در این بخش میخوانید:

منشور اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

«منشور رفتار حرفه‌ای و اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»

باورهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

باورهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

طبق این منشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، باورهای خود را اینگونه بیان نموده است که:

  • سازمان بر اساس موضوع خدا محوری، بر این باور است که، کسب رضایت حق‌تعالی در رأس تمام امور بوده و عبودیت، تهذیب نفس و رستگاری محور اصلی توسعه و رشد بشریت بوده و در این مسیر حفظ شعائر الهی را مقدّم می‌شمارد.
  • سازمان بر اساس موضوع ولایت مداری، بر این باور است که، دست‌یابی به موفقیت دنیوی و سعادت اخروی جز در سایه اجرای احکام، مبانی دین مبین اسلام، پیروی و اطاعت عملی از ولایت مطلقه فقیه میسّر نخواهد بود.
  • سازمان بر اساس موضوع قانون مداری، بر این باور است که، می‌بایست رعایت عدل و انصاف را سرلوحه امور قرار داده و در کلیه تصمیم‌گیری‌ها به شکل بی‌طرفانه و مطابق با قوانین و مقررات، اختیارات خویش را اِعمال کنیم.

تعهدات سازمان

تعهدات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

طبق این منشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در موارد زیر خود را متعهد نموده است که:

خدمت صادقانه و کارآمد:

خدمت صادقانه و کارآمد: متعهد می‌شود که، با حفظ و معرفی میراث فرهنگی، هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان پشتوانه حیات فرهنگی و هویّت‌بخش، موجبات تحکیم هویت ملّی و وفاق اجتماعی را در جامعه فراهم سازد و با توجه به نقش سازنده صنعت گردشگری در شکوفایی اقتصادی و اجتماعی با تکیه بر معیارهای  فرهنگ ایرانی – اسلامی در جهت توسعه این صنعت بکوشد.

صیانت از حقوق مردم:

متعهد می‌شویم حفظ حقوق و مصالح عمومی را در تصمیم‌گیری‌ها و ارائه خدمت مدّنظر قرار داده و همواره بصورت شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط، پاسخگوی مردم باشیم.

اعتقادات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

طبق این منشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اعتقاد خود را اینگونه بیان نموده است که:

وجدان کاری:

معتقدیم نسبت به ذی‌نفعان و حرفه خود احساس مسئولیت داشته و کارهای محوله را به بهترین شکل و به طور دقیق و کامل با رعایت  اصول اخلاقی و اداری انجام دهیم.

امانت‌داری:

معتقدیم منابع و امکانات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امانت و سرمایه ملّی بوده و در حفظ و استفاده مناسب از آن بکوشیم.

دانش‌مداری:

تلاش می‌کنیم افزایش آموخته‌ها، بهبود نگرش، پرورش خلاقیت و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حقوق متقابل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خدمات گیرندگان


 وزارتخانه میراث فرهنگی با خدمات‌گیرندگان پیمان می‌بندد در راستای اجرای تکالیف قانونی و نیز انتظارات منطقی این دو از دیگر کوشا بوده و بر پایبندی به این حقوق و تکالیف تاکید می‌کند. وزارت ماموریت اصلی خود را صیانت از حقوق مردم می‌داند و از آنها نیز انتظار دارد که انجام این ماموریت‌ها مشارکت و همکاری کنند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که در فضای صمیمانة ناشی از تفاهم و درک متقابل، نارسایی‌ها کاهش و ارتباط وزارتخانه و خدمات‌گیرندگان همواره در فضایی صمیمی مبتنی بر احترام و قانونمندی ادامه یابد.

موارد مهم در این منشور:

  • پیچیدگی موجود در قوانین و مقررات و روش‌های اجرایی آن را تسهیل کنیم.

طبق این منشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صراحتا” به خدمات گیرنده حق می دهد که:

اطلاع‌رسانی سازمان

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کمک رسانی، اطلاع رسانی و آگاه نمودن خدمات‌گیرنده از حقوقش را از وظایف و تکالیف خود میداند و اینچنین بیان میکند که:

خدمات گیرنده حق دارد که از سازمان بخواهد در امور زیر به او کمک کند:

  • آگاهی از حقوق و تکالیفی که در قوانین و مقررات وزارتخانه برای شما پیش‌بینی شده است.
  • آگاهی از ضوابط حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار، بناها و مجموعه‌های باارزش فرهنگی تاریخی.
  • معرفي آثار باارزش فرهنگی تاریخی از طریق موزها و نمایشگاه‌ها و نظایر آن.
  • نحوه مشارکت در فعالیت‌های مربوط به شناسایی، حفظ و احیاء میراث فرهنگی و نظارت بر آن.
  • نحوه ایجاد و فعالیت در انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح کشور.
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحقیقاتی، فنی و آموزشی، فروش توليدات.
  • آموزش فنی و افزایش سطح مهارت و کارایی صنعت صنایع دستی و گردشگری.
  • نحوه اخذ تسهیلات برای ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی و کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی این‌گونه صنایع و تاسیسات گردشگری.
  • بازاریابی و کمک به توسعه مراکز فروش فرآورده‌های دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در داخل و خارج کشور.
  • آگاهی از استانداردها، ضوابط، مقررات و نظام‌نامه‌های ناظر بر احداث، ایجاد، اداره، توسعه و انحلال مراكز اقامتی، هتل مهمانسراها، مجتمع‌های پذیرایی، آژانس‌های خدماتی و مسافرتی و سایر مراکز و مجامع مرتبط با فعالیت‌های گردشگری.

رعایت جوانب انصاف

از سازمان و زیر مجموعه های آن، بخواهید در این موارد جانب انصاف را رعایت کند:

  • در هنگام مراجعه به واحدها با شما برخورد محترمانه داشته باشند.
  • برای وقت شما ارزش لازم را قائل شوند.
  • در ارائه خدمت به شما نهایت دقت و تلاش را به منظور انطباق آنها با قوانین و مقررات به کار گیرند.
  • تعهدات قانونی خود را در قبال شما به طور کامل ادا کند.

رسیدگی به اعتراضات

از ما بخواهید به اعتراضات شما در این موارد رسیدگی کنیم:

  • ترتیبی اتخاذ نماید تا مراجعات مستقیم خدمات گیرنده، به وزارتخانه تا حد امکان کاهش یابد.
  • حداکثر تلاش برای افزایش کیفیت خدمات و اثربخشی آن‌ها به کار گیرد.
  • به دعاوی شما از ارائه‌کنندگان خدمات و تاسیسات گردشگری با رعایت قوانین و حقوق متقابل رسیدگی کند.
  • پیچیدگی موجود در قوانین و مقررات و روش‌های اجرایی آن را تسهیل کنیم.

انتظارات سازمان

انتظارات سازمان از دریافت کنندگان خدمات

در مقابل وزراتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از شما انتظار داردکه:

  • با حقوق و تکالیف خود، ضوابط و مقررات وزارتخانه (راجع به آثار تاریخی-فرهنگی، تاسیسات گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی) به طور کامل آشنا شده و آنها را رعایت کنید.
  • از خدمات و امکانات وزارت (موزه‌ها، اماکن تاریخی-فرهنگی، اماکن و جاذبه‌های گردشگری، منسوجات و تولیدات صنایع‌دستی مرکز اسناد و کتابخانه‌ها و …) به نحو شایسته و منطقی استفاده کنید.
  • سفیر خوبی برای معرفی آثار تاریخی-فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور باشید.
  • قبل از هرگونه سفر تفریحی در قالب تور (در داخل و خارج از کشور) از کیفیت تور، استعلام مجوز دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری از طریق ادارات کل استانی و یا پرتال وزارت، مطالعه قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات کافی را کسب کند.
  • قوانین و مقررات مربوط به مجازات‌های بازدارنده در رابطه با آثار تاریخی-فرهنگی، حفاری غیرمجاز، استفاده از وسایل فلزیاب، مرمت املاک ثبت‌شده در فهرست آثار تاریخی ملی و جهانی، و… را مطالعه و رعایت کند.