AMP چیست

AMP چیست؟

پروژهٔ صفحات موبایلی پرشتاب (انگلیسی: Accelerated Mobile Pages) (و یا به اختصار AMP) یک وبگاه متن‌باز است که ارائه دهنده فناوری‌هائی است که سبب بهبود عملکرد محتوای وب و تبلیغات می‌گردد. پروژهٔ AMP توسط گوگل و به عنوان رقیبی برای پروژه مقالات آنی فیس‌بوک و نیز چندین پلتفرم بزرگ اجتماعی، جستجو و نشر وب در سراسر جهان ارائه شد.

پروژه AMP یک فریم ورک به‌شمار می‌رود که از فناوری‌های موجود در وب ساخته شده‌است. این پروژه به برنامه نویسان کمک می‌کند صفحات اچ‌تی‌ام‌ال با حجم کم ایجاد کنند؛ این کدها به راحتی در صفحات موبایل لود می‌شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب (تا ۴برابر حد معمول سریع‌تر) به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد.

وب‌سایت‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند در نتایج جستجوی موتور جستجوها با یک برچسب سبز رنگ که بر روی آن نماد رعد و برق وجود دارد، مشخص هستند. AMP یک فریم ورک ارائه شده توسط گوگل است، در ۷ اکتبر ۲۰۱۵ معرفی و در حالت آزمایشی بوده و دو سال بعد از شروع آن به حالت محصول نهایی درآمده و وارد بازار وب شده‌است.

بخش‌های اصلی فناوری AMP
این فناوری از ۴ بخش تشکیل شده‌است به صورت ذیل:

AMP WEBSITE[۳]

AMP STORIES[۴]

AMP ADS[۵]

AMP EMAIL[۶]

هر کدام از این بخش‌ها مأموریت مخصوص به خود را دارند که می‌تواند به تنهایی بخش مربوط به خود را توسعه دهد: به‌طور مثال امپ وب سایت یک ظرفیت بسیار بالایی است که به سایت‌های خبری و فروشگاهی اضافه می‌شود و باعث ساخت صفحات جدیدی خواهد شد که محتوای یکسانی با صفحات سایت دارد ولی این صفحات تولید شده خلاصه ای از محتوای هر صفحه است که از تجملات و افکت‌های اضافی جلوگیری شده‌است و همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت و نمایش بهتر در نتایج گوگل می‌شود.

امپ استوری یک نوع محتوای جدید است که وب سایت‌ها می‌توانند محتواهای سریالی خود را تحت قالب اسلایدهای استوری به نمایش بگذارند برای دیدن نمونه ای از این محتوا می‌توانید به وب سایت سی ان ان مراجعه کنید.

از مزیت‌های این محتوا می‌توان به سرعت بالای نمایش اسلایدها و شیوه و قالب نمایش اسلایدها اشاره کرده که به خاطر افکت‌های زیبا و گرافیکی کاربر جذب شده و با دیدن عکس و ویدئو در زمینه اسلاید و متن‌های کوتاه شده روی اسلایدها از خبر و محتوای استوری‌ها با خبر می‌شود.

انتقادات
این پروژه به دلیل تلاش جهت گسترش دامنه نفوذ گوگل در اینترنت و تحمیل ایده خود برای چگونگی طراحی صفحات وب و کسب درآمد از آن‌ها و نیز برای گیر انداختن ناشران در بوم‌سازگان گوگل، به‌طور گسترده توسط بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات مورد نقد واقع شده‌است. همچنین AMP به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای از رده خارج کردن URLها دیده شده‌است. به این ترتیب، کاربران نخواهند توانست بلافاصله تشخیص دهند که آیا در حال دیدن صفحه وب در وب آزاد هستند یا یک صفحه موبایلی پرشتاب که روی کارسازهای گوگل میزبانی می‌شوند.

جوشوا بنتون، مدیری آزمایشگاه خبرنگاری نیمن در دانشگاه هاروارد معتقد است: «این گونه احساس می‌شود که AMP، نسخه گوگل‌ساختهٔ وب است. ما، از دنیایی که می‌توانستید هر چیزی روی وبگاه خود بگذارید در حال حرکت به سمت دنیایی هستیم که نمی‌توانید چنین کنید چون گوگل چنین می‌گوید». رومن ترسوما، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا می‌گوید: «AMP مثالی است از افزایش فعالیت‌های ضد رقابتی گوگل تحت مقررات رقابت».

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA_%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84%DB%8C_%D9%BE%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8


AMP گوگل چگونه کار می کند؟
Google AMP در اصل یک فریم ورک متن باز می باشد که بخشی از کدهای یک سایت که حجم صفحات شما را افزایش می دهد و در زمان نمایش سایت در دسکتاپ استفاده می شوند ولی استفاده از آن ها در زمان نمایش صفحه وب در گوشی موبایل ضروری نمی باشد را نادیده می گیرد و این باعث می شود هر وب سایتی که با استفاده از امپ ساخته می شود با تلفن همراه سازگار تر باشد و خیلی سریعتر اجرا شود (به طور متوسط کمتر از نیم ثانیه).
شما با طراحی نسخه AMP وب سایت خود یکی از پارامترهای تاثیر گذار سئو یعنی افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب ، را در زمان نمایش در گوشی موبایل کسب خواهید کرد و این موضوع باعث بهتر شدن امتیاز صفحه در موتورهای جستجو و نمایش در رتبه ای بهتر خواهد شد.

ایجاد یک صفحه AMP HTML
تا الان با مفهوم AMP و مزایای استفاده از آن آشنا شدیم. برای طراحی یک صفحه ساده با استفاده از AMP کد های مربوطه رو کپی کرده و با پسوند HTML. ذخیره می کنید.

نحوه اطمینان از عملکرد صحیح صفحه AMP HTML
روش های زیادی برای تست امپ و اطمینان از صحت کدهای ثبت شده و یافتن خطاها وجود دارد، در ادامه دو روش آموزش داده شده است.

– استفاده از افزونه AMP Validator
یکی از روش ها جهت اطمینان از مورد تایید بودن AMP، استفاده از افزونه AMP Validator در مرورگر گوگل کروم می باشد. پس از نصب این افزونه در نوار ابزار مرورگر خود علامت AMP را مشاهده خواهید نمود که پس از اجرای هر صفحه مشخص می کند که خطایی در کدها وجود دارد، AMP مورد تایید است و یا اینکه AMP غیر فعال می باشد.

– استفاده از Chrome DevTools console
جهت بررسی وضعیت صفحه امپ خود با استفاده از Chrome DevTools console مراحل زیر را انجام دهید.

1.صفحه AMP را در مرورگر گوگل کروم باز کنید.

2.انتهای URL عبارت #development=1 را اضافه نمایید.برای مثال: https://mypage.html#development=1

3.بر روی صفحه کلیک راست کنید گزینه inspect را و سپس گزینه console را انتخاب نمایید F5 را بزنید و خطاهای موجود را چک نمایید.

مطلب مرتبط الگوریتم Mobile First Index چیست؟
پلاگین AMP برای سایت های وردپرسی
در صورتی که یک سایت طراحی شده با وردپرس دارید می توانید از پلاگین امپ استفاده نمایید. فرایند نصب این افزونه، مشابه با نصب دیگر پلاگین‌های وردپرسی است. پیشنهاد می گردد برای آشنایی با تنظیمات و تمامی امکانات این پلاگین حتما مقاله آموزش نصب و فعال سازی AMP در وردپرس را مطالعه نمایید.

دلیل استفاده از Google amp چیست؟
هدف اصلی پروژه امپ کاهش زمان بارگذاری صفحات وب در موبایل از طریق لود محتوا و محو کردن عناصر غیر ضروری و بهبود عملکرد کلی وب سایت است.

آیا amp بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟
گرچه گوگل بارها اعلام کرده است صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP) یک عامل رتبه بندی نیستند، اما بسیاری تصور می کنند که به زودی بعنوان یک فاکتور معرفی خواهد شد. واقعیت این است که برای اکثر سایت ها ، صفحات موبایل ساخته شده با AMP احتمالاً از صفحات موبایل موجود دیگر از نظر سرعت بهتر هستند.

با توجه به اینکه فعال کردن amp بر روی سایت سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند می شود، و سرعت سایت یکی از فاکتورهای مفید از دید کاربران و ربات های گوگل می باشد، بنابراین این نتیجه را می توان گرفت که استفاده از amp در سایت بر روی سئو و رتبه آن در موتورهای جستجو در دراز مدت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به عبارت دیگر اگر سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما در گوشی های هوشمند مورد رضایت کاربران شما نیست می توانید از امپ به راحتی و به منظور بهبود در عملکرد و سرعت بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط بک لینک چیست؟
امروزه کمپانی های بسیار زیادی با توجه به تکنولوژی پیشرفته ی گوگل اقدام به همکاری و استفاده از AMP کرده اند. از جمله ی معروفترین وب سایت ها می توان به اپل، پینترست و لینکدین اشاره کرد که همراه با گوگل به بهینه سازی صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند توجه ویژه ای داشته اند.

استفاده از این قابلیت در سایت به طور قطع بر روی افزایش رضایت کاربران اثرگذار است اما باید دقت داشته باشید که به صورت اصولی از این استاندارد استفاده کنید.

منبع: بهترین ها


AMP چیست؟
Accelerated Mobile Pages یا صفحات موبایلی شتاب‌یافته، پروژه‌ای است که توسط گوگل و توییتر طراحی شده تا صفحات موبایلی سریع ایجاد کنند. ساده‌تر بگوییم؛ این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد که صفحات وب‌سایت‌تان را سریع‌تر لود کنید. گوگل این پروژه را در سال 2015 برای رقابت با مقالات فوری فیسبوک و اپل نیوز کلید زد. این پلتفرم به قدری سبک و ساده طراحی شده که وب‌سایت شما را به سرعت لود می‌کند و ابزاری برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما به حساب می‌آید.
مزایای استفاده از AMP
حالا که با این پلتفرم بیشتر آشنا شدید، می‌خواهیم مزایای آن را با هم بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید رابطۀ مستقیمی میان سرعت سایت، میزان بازدید از صفحه و رتبه‌بندی سایت در موتور جستجو وجود دارد. از طرفی هرچقدر زمان بارگذاری صفحۀ وب کوتاه‌تر باشد، کاربر صفحات بیشتری از سایت شما را خواهد دید و از بانس‌ریت (Bounce Rate) شما تا حد زیادی کاسته می‌شود. AMP مزایای زیادی دارد اما ما در این‌جا به صورت خلاصه به پنج مورد اصلی اشاره می‌کنیم.

فواید استفاده از AMP ای ام پی

با استفاده از امپ شما می‌توانید:

سرعت لود را بالا ببرید: بگذارید خیالتان را راحت کنم! هیچ‌کس از جستجو در سایتی با سرعت پایین لذت نمی‌برد. هرچقدر هم که مطالب یک سایت مفید باشند، کاربر تا ابد برای خواندن‌شان منتظر نمی‌ماند و سراغ سایت‌های دیگر می‌رود. کند بودن سایت نرخ تبدیل کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. AMP سرعت بارگذاری سایت شما را در گوشی موبایل و تبلت به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
نمود خود را در موبایل افزایش دهید: گوگل صفحات AMP را جزء نتایج ارگانیک دسته‌بندی می‌کند. این نتایج با علامتی به شکل صاعقه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید مشخص می‌شوند. واضح است که هر چقدر وب‌سایت بیشتر جلب توجه کند، کلیک بالاتری دریافت خواهد کرد.

رتبه‌بندی سایت را بهبود ببخشید: در چند سال اخیر گوگل سرعت لود سایت در گوشی‌های موبایل را جزء فاکتورهای رتبه‌بندی سایت قرار داده است و حتما می‌دانید که رابطۀ تنگاتنگی بین رتبه‌بندی سایت و نرخ تبدیل وجود دارد. هرچقدر کاربر از سایت و سرعت آن رضایت بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه ثبت‌نام کند یا محصولی از شما بخرد بیشتر است.
تبلیغات را با انعطاف بیشتری نمایش دهید: در اکثر موارد، هدف از راه‌اندازی وب‌سایت، کسب درآمد از طریق تبلیغات است. احتمالا وب‌سایت‌هایی را به خاطر بیاورید که به محض ورود به آن‌ها با تبلیغات در سایزها و طرح‌های مختلف بمباران می‌شوید. تصور کنید اگر با گوشی موبایل‌تان در حال وب‌‌گردی باشید چقدر شرایط سخت‌تر می‌شود. بگذارید حدس بزنم؛ اولین واکنش‌تان به این موضوع فشار دادن کلید back و خارج شدن از وب‌سایت است. AMP این مشکل را حل می‌کند. صفحات بهینه شده با این پلتفرم، نمایش تبلیغات را به حداقل می‌رساند یا نوع نمایش آن‌ها را تغییر می‌دهد تا با نیاز کاربر سازگار باشد.
کاربر سایت را به راحتی track کنید: اینکه ترافیک سایت را به سمت صفحات موبایلی هدایت کنید خوب است، اما کافی نیست. شما باید مشخص کنید کاربر از کجا وارد سایت شما شده است، از کدام صفحات بازدید کرده، چه مدت در سایت شما باقی مانده است و به اصطلاح کاربر را track کنید. AMP ابزاری برای تحلیل این داده‌ها به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تعداد بازدیدکننده‌ها، بازدیدکننده‌های جدید یا قدیمی و اطلاعات بیشتری را از این ابزار دریافت کنید.
مقاله پیشنهادی : ترافیک سایت چیست
AMP گوگل چگونه کار می‌کند؟
پروژۀ AMP از سه بخش تشکیل شده است:

AMP HTML: همان HTML استاندارد است که ویژگی‌های خاص AMP را یک جا جمع‌آوری کرده است. بیشتر تگ‌هایش مشابه HTML استاندارد است اما برخی تگ‌های آن تغییر کرده تا با اجزاء AMP سازگار باشند. این عناصر خاص در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که استفاده از الگوهای متداول برای کاربر ساده است.
AMP Java Script: جاوا اسکریپت در AMP کمی متفاوت است. این پلتفرم کتابخانۀ جاوا اسکریپت مخصوص خودش را دارد و از اجرای کدهای غیرضروری جاوا اسکریپت خودداری می‌کند. فیلتر کردن بعضی کدها و کم شدن تعداد آن‌ها باعث افزایش سرعت در صفحات موبایلی پرشتاب شده است. این ویژگی محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد که به آن می‌پردازیم.
Google AMP Cache: یک شبکۀ دلیوری بر پایۀ پروکسی است و برای توزیع اسناد معتبر AMP استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این کَش، اسناد مربوطه با تمام فایل‌های جاوا اسکریپت و عکس‌ها، از منبعی لود می‌شوند که برای کارایی بهتر از HTTP 2.0 استفاده می‌کند. در کنار حافظۀ کَش، یک سیستم اعتبارسنجی وجود دارد که تأیید می‌کند آیا یک صفحه، بدون اینکه به منابع خارجی وابسته باشد، کار می‌کند یا نه.
با استفاده از این ویژگی‌ها، AMP می‌تواند صفحاتی با سرعت بالا طراحی کند و رضایت کاربران گوشی‌های موبایل را جلب کند.